اخبار

چه کتابی بخونم

شاید در شروع کتابخوانی و پاگذاشتن در مسیر تبدیل شدن به یک کتابخوان حرفه‌ای، هیچ‌چیز مهم‌تر از انتخاب کتاب‌های مناسب برای مطالعه نباشد. سوالی که معمولا توسط افراد در این مرحله مطرح می‌شود این است که چه کتابی بخوانم یا برای مطالعه از چه کتابی شروع کنیم و همانطور که در پست چگونه کتابخوان شویم گفتیم، اهمیت کتاب خوب خواندن کمتر از اهمیت کتابخوانی نیست.

اگر سوال شما هم این است که برای شروع چه کتابی بخوانیم ، این پست را تا آخر دنبال کنید. این پست، به معرفی کتابهای مفید برای مطالعه و همچنین معرفی کتاب های خواندنی می‌پردازد. کتاب‌هایی که به احتمال زیاد برای شما جذاب است و شما را به مطالعه کتاب‌های بیشتر ترغیب می‌کند و معیارهای دیگری مانند حجم مناسب و نه چندان زیاد در آن رعایت شده است.

البته هیچ‌وقت فراموش نکنید که ایده پیشنهاد کتاب تنها در ابتدای مسیر کتابخوانی می‌تواند به شما کمک کند و در ادامه این مسیر، این شما هستید که باید به سوال چه کتابی بخونم پاسخ بدهید و لیستی از کتاب‌های مورد نظر خود برای مطالعه را بر اساس نیازهایتان تهیه کنید.

بنابراین بعد از اینکه اهل کتاب خواندن شدید، هیچ‌کس بهتر از شما نمیتواند تشخیص دهد بهترین کتاب های دنیا برای شما چه کتابهایی است.

برای تعداد قابل توجهی از انسان‌ها کتاب خواندن کار چندان آسانی نیست. حتما شما نیز افراد بسیاری را دیده‌اید که تصمیم می‌گیرند کتابخوانی و مطالعه را آغاز کنند اما در این راه موفق نیستند و خیلی زود از مطالعه کتاب منصرف می‌شوند. این اتفاق می‌تواند دلایل متفاوتی داشته باشد. لازم است بدانید که درست مطالعه کردن و نحوه‌ی شروع کتابخوانی خود یک هنر و مهارت است. پس باید در ابتدا آن مهارت را یاد بگیرید تا بتوانید از خواندن اثر لذت ببرید. ممکن است کتاب فوق العاده جذاب و مناسبی را انتخاب کنید اما آن برای شروع کتابخوانی مناسب نباشد و مواجهه‌ی شما با آن کتاب باعث شود تا از خواندنش منصرف شوید. زیرا در آن اصطلاحات پیچیده‌ای را خواهید یافت یا از سبک نگارشی‌اش اطلاعی ندارید.
بعضی از کتاب‌ها مناسب برای شروع کتابخوانی هستند و خواندن آن‌ها می‌تواند شما را به یک کتابخوان حرفه ای تبدیل کند. شما لازم است تا بتوانید به ژانر مورد علاقه خودتان برای مطالعه پی ببرید و نویسنده محبوب‌تان را بشناسید. با این حال معمولا توصیه می‌شود که برای شروع کتابخوانی به سراغ رمان های کلاسیک بروید. این آثار در سال‌ها و دهه‌های گوناگون قرن هجدهم و نوزدهم نوشته شده‌اند و معمولا لحنی ساده و گیرا دارند. پس از خواندن این آثار مطالعه کتاب های فلسفی نیز می‌تواند جالب باشد، زیرا آن‌ها نیز کتاب‌ های مناسب و خواندنی‌ای هستند اما باید دقت کنید که اگر زبان کتابتان پیچیده باشد از خواندنش لذت نخواهید برد.

کتابخوانی را از کجا شروع کنیم؟

شروع کتابخوانی هم مانند شروع هر کار دیگری با میزانی از مقاومت ذهنی و اضطراب همراه است. مغز ما برای شروع هر کار جدیدی میزانی از استرس را تجربه می‌کند و برای عادت کردن به روند جدید لازم به تکرار آن هستیم. بسیاری از افراد کتابخوان، کتاب خواندن را از کودکی آغاز کرده‌اند.

اگر شما پدر یا مادر کودکی هستید بهتر است از همان آغاز او را با کتاب خواندن آشنا کنید. خوشبختانه کتاب‌های کودک بسیاری بر اساس گروه‌های سنی مختلف در بازار موجود است و حتی از لحظه تولد نیز می‌توانید کتاب‌های مخصوص نوزادان تهیه کنید!
اما اگر این شانس را نداشته‌اید که از کودکی با کتاب همراه باشید، هیچ‌وقت برای شروع دیر نیست! این جمله شاید کلیشه‌ای به نظر بیاید ولی واقعیتی همینقدر ساده است. هر لحظه که تصمیم به کتاب خواندن کنید می‌توانید آن را شروع کنید!
اما برای اینکه کتابخوانی را از مسیر درستی شروع کنید که همچنان علاقه‌مند و مشتاق به کتاب‌ خواندن بمانید این راهنما برای شماست:

راهنمای شروع کتاب خواندن:

-۱ یک فهرست پنج یا ده‌تایی از کتاب‌ها انتخاب کنید.

۲- برای تهیه این فهرست از سایت‌های کتاب و دوستان کتابخوانتان کمک بگیرید.

۳- .با کتاب‌های مشهورتر و ساده‌تر شروع کنید.

۴- کتابهایی با حجم متوسط و کمتر برای شروع بهتر هستند.

۵- خواندن کتاب‌های داستانی و ادبیات داستانی برای شروع انتخاب بهتری است چون ذهن‌تان را مشتاق نگه می‌دارد.

۶- دو یا سه کتاب را همزمان شروع کنید و حدود ده یا بیست صفحه از آن‌ها را تورق کنید و کتابی که بیشتر جذبتان کرده را نهایتا انتخاب کنید.

۷- برنامه روزانه‌ای برای کتاب خواندن داشته باشید، حتی خواندن یک صفحه در روز بهتر از هیچ‌چیز نخواندن است!

۸- به دوستان و آشنایانتان اعلام کنید فلان کتاب را شروع کرده‌اید، این موضوع باعث می‌شود به برنامه‌تان متعهد بمانید.

۹- با گروه‌ه‌های کتابخوانی همراه شوید، دسته‌جمعی و در گروه کتاب خواندن امکان گفت‌وگوی بیشتری درباره کتاب‌ها را فراهم می‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *